Basisschool Haren
LerenHet is zien en gezien worden in deze school met kloosterachtige allure.
Een basisschool met de serene uitstraling van een klooster, inclusief verstilde binnenplaats. Maar in tegenstelling tot een klooster staat hier alles in het teken van openheid en visueel contact. Met elkaar en de buitenwereld.
Voor het ontwerp waren er twee belangrijke eisen: het gebouw moest aardbevingsbestendig zijn (Groningen) en het ‘wij-gevoel’ versterken. Want zien en gezien worden is belangrijk in de onderwijsvisie van de katholieke Nicolaasstichting. Zo leren kinderen oog te hebben voor elkaar.
2019: predicaat ‘Excellente School’ (ministerie van Onderwijs) én Beste gebouw van Groningen (publieksprijs)!
Basisschool Sint Nicolaas ligt midden in een groene woonwijk met veel vrijstaande woningen. Daarom is er gekozen voor een geschakeerd gebouw met verschillende hoogtes. De school heeft zo een sterke verbondenheid met de omgeving en het landschap.
Inspiratie voor het ontwerp kwam van een kloosterhof, een binnenplaats in een klooster waar je omheen kunt lopen. De ligging van de school op het zuiden leende zich daar perfect voor.
Een patio/binnenplaats verbindt ruimtes visueel met elkaar. En het laat leerlingen het weer en de seizoenen beter beleven.
In het ontwerp is dit vertaald naar een tweelaagse en eenlaagse opbouw met daartussenin een patio. Het noordelijke deel van de school bestaat uit twee verdiepingen, het zuidelijk deel ligt met één verdieping een stuk lager. Daardoor komt er altijd zon binnen in de patio.
In de school is het ruim en licht, met veel glas. De centrale ruimte met verhoogd atrium is de plek waar iedereen samenkomt. Je kijkt er helemaal door tot in de patio. Beneden loopt de gang rond de binnenplaats. Door de grote glaswanden kun je dwars door patio en de school kijken.
De 18 klaslokalen liggen aan de buitenzijden, grenzend aan de gangen. De onderbouw, middenbouw en bovenbouw hebben elk een eigen domein. In de centrale hal en het atrium is er contact met de verdieping. Vanaf de vide op de verdieping kun je naar beneden en op de binnenplaats kijken.
Op de kopse kant van de patio zit een speellokaal. De melkwitte glaswand loopt door tot in het ‘torentje’ met alle technische installaties. ’s Avond als de verlichting aan is werkt dit als een lichtbaken in de binnenplaats.
Voor kinderen die meer aankunnen dan het lesprogramma biedt is er de ‘werkwinkel’. Een ruimte die bij de aula kan worden betrokken. De groepsruimtes komen niet direct op de aula uit. Als er geen activiteiten zijn heerst daar rust.
Door de grote raampartijen aan de binnen- en buitenkant, de ruime (70 m2) lokalen en transparante gangen zien de leerlingen elkaar letterlijk beter. De splitlevel indeling maakt het gebouw spannend zonder dat dit ten koste gaat van de ruimtelijkheid en functionaliteit.
Alles is zo ontworpen om onze manier van lesgeven te versterken en te ondersteunen. Precies zoals we het wilden
Het strakke gebouw is verfijnd en ingetogen gedetailleerd. De gemetselde buitengevel is nabehandeld met chippermortel. De bruine en witte stenen die ‘gestrooid’ door de mortel heenkomen geven de gevel een subtiele gelaagdheid. Dit combineert prachtig met de houten gevels.
De rustige uitstraling buiten wordt binnen herhaald. Het interieur is helder en licht, met hier en daar elementen van hout. Een omgeving waar leerlingen zich zonder onnodige afleiding goed kunnen concentreren. Zij zijn het die kleur geven aan het gebouw.
Omdat de school in de aardbevingsgevoelige provincie Groningen staat, moest de totale constructie licht en flexibel zijn. Het gewicht is teruggebracht door een combinatie van een lichte vloeropbouw met een staalplaatbetonvloer en een zwevende dekvloer.