VSO Thriantaschool Emmen
LerenDe eerste dag was spannend, maar nu willen de leerlingen niet meer weg.
Een prachtig stoer schoolgebouw voor zeer moeilijk lerende kinderen: is dat mogelijk? De nieuwe locatie van de Thriantaschool in Emmen bewijst dat het kan. Voor de kinderen en hun ouders voelt dit als erkenning.
De school staat in een groen gebied tussen andere onderwijsinstellingen en sportfaciliteiten aan de Velodrome in Emmen. Een van de buren is FC Emmen. Alle expertise rond sportfaciliteiten en speciaal onderwijs ligt hier bij elkaar. Dat maakt de drempel lager als blijkt dat leerlingen beter op een andere school passen.
VSO Thriantaschool biedt onderwijs aan ongeveer honderd zeer moeilijk lerende kinderen en jongeren van twaalf tot twintig jaar. Gedurende meer dan een halve eeuw was de school gehuisvest in minder aantrekkelijke gebouwen met een vandalisme bestendige inrichting. Deuren waren bekleed met aluminium schopplaten en de meest uitdagende groep zat in een volledig dichtgetimmerd lokaal.
Wij hebben de aanbesteding gewonnen met een gedurfde visie: maak de nieuwe school niet hufterproof, maar juist zacht, sfeervol en licht. Een hoogwaardig gebouw zoals voor het voortgezet onderwijs.
Problemen moet je niet met hetzelfde geweld oplossen.
Het nieuwe schoolgebouw is een wereld van verschil met het oude pand. De kwaliteit en zorgvuldige detaillering zijn al aan de buitenkant al zichtbaar. De bijzondere bakstenen gevel van breukstenen, protaaltjes en erkers geven de school karakter. Dankzij de vele ramen en glazen gevels staat het gebouw in verbinding met de directe omgeving. De leerlingen worden niet weggestopt, ze maken deel uit van de gemeenschap.
We wilden een gebouw met de uitstraling van het voortgezet onderwijs. In het nieuwe gebouw kunnen we onze leerlingen alles bieden om zich goed te ontwikkelen.
De indeling van de school is gericht op de mogelijkheden van de leerlingen. Er zijn acht theorielokalen verdeeld over twee verdiepingen. Daarnaast zijn er ruime praktijklokalen, zoals een houtwerkplaats, een technieklokaal en een leskeuken waar leerlingen zich kunnen voorbereiden op werk in de horeca. Ook is er een grote gymzaal.
De transparante opzet van het gebouw stimuleert de zelfstandigheid van de leerlingen. De centrale trap is in het midden van de school geplaatst, met daaromheen de kamers van de begeleiders. Die hebben zo goed zicht op de leerlingen, zonder in de dwingende rol van oppasser te hoeven vervallen.
Onder de boom op het binnenplein kunnen leerlingen prikkelarm werken of even tot rust komen. De lange trap met groene bekleding is onderdeel van een 'wandelpad' door de school en nodigt uit tot bewegen.
Op de glazen wanden en deuren zijn matte stroken aangebracht zodat de leerlingen zich niet teveel bekeken voelen. Architect Daan Josee: “Al dat glas vond het team spannend, maar de kinderen gaan er heel goed mee om. Als iets kwetsbaar is ga je daar zorgvuldiger mee om. De aluminium deurplaten in de oude school nodigden juist uit tot ruw gebruik.”
Toen de eerste schooldag de voordeur open ging zag je de kinderen met een glimlach naar binnen lopen. Het is precies het gebouw geworden dat bij ze past; stoer en tegelijk veilig.
Routing, inrichting en verlichting zijn op een subtiele manier aangepast aan de gevoelige doelgroep. De heldere structuur in het gebouw helpt leerlingen hun weg te vinden. Grote ramen en doorzichten verbinden de ruimtes. En overal valt diffuus licht binnen waardoor er geen donkere plekken zijn, wat belangrijk is voor kinderen met beperkingen.
De lokalen zijn uitwisselbaar doordat overal de indeling van vaste kasten en meubilair vergelijkbaar is. Ook is er veel aandacht besteed aan de akoestiek: zodra een deur dichtgaat hoor je niets meer.
Dat geldt tevens voor de gymzaal, waar de wanden zijn bekleed met akoestisch vilt. Dat is bovendien lekker zacht zodat de leerlingen er zonder gevaar tegenaan kunnen lopen.
Om de leerlingen voor te bereiden op de spannende verhuizing, konden ze met behulp van een 3D-model virtueel door hun nieuwe school lopen. Ook hebben we een bouwplaat gemaakt die ze in elkaar konden zetten.