

Integraal Kindcentrum Teresa Leeuwarden
LerenLeren en spelen in een moderne boerenschuur.
Onder de imposante kap van deze ‘boerenschuur’ bevindt zich IKC Teresa, een basisschool en kinderopvang. Het markante gebouw staat in een van de nieuwe buurtschappen aan de zuidrand van Leeuwarden.
Om de agrarische sfeer van het gebied door te zetten heeft de school de vorm van het schuurdeel van een Friese State gekregen. Deze karakteristieke boerderijen zijn in Friesland oriëntatiepunten voor dorpen. Met de schuurschool wordt dit idee voortgezet; IKC Teresa is een opvallend en herkenbaar punt voor het nieuwe buurtschap De Kamp.
De zwarte schuur past goed in het agrarische landschap. De volledig glazen kopgevel geeft het gebouw richting. Voorbijgangers krijgen zo een inkijkje in de school met zijn transparante verdiepingen tot in de nok. Vanaf de weg zie je de kinderen over de trappen, loopbruggen en vides naar hun plaats in het gebouw gaan.

Integraal Kindcentrum Teresa bestaat uit de voormalige basisschool De Sprong (Bisschop Möller Stichting) en Sinne Kinderopvang. Het is een leer- en ontwikkelomgeving voor kinderen van 0-12 jaar. In de gezamenlijke visie is nieuwsgierigheid van jonge kinderen de belangrijkste bron voor leren en ontwikkelen. Ze moeten samen kunnen leren, spelen en ontdekken. In een ondersteunende omgeving, zo luidt de visie, zijn kinderen tot veel meer in staat dan algemeen wordt aangenomen. Het nieuwe gebouw faciliteert en stimuleert de doorlopende ontwikkeling van kinderen maximaal.
Binnen is het licht, ruim en transparant. De doorlopende leerlijn van de kinderen is ruimtelijk vertaald. Centraal in het gebouw is een atrium dat doorloopt tot aan de nok. Aan weerszijden van het atrium liggen over drie verdiepingen de verschillende leerfase groepen. Alle lokalen zijn met schuifdeuren verbonden met de leerpleinen. Op de begane grond is de centrale ontmoetingsruimte, de kinderopvang en de onderbouw. Een bijzondere oplossing is gevonden voor de 2-6-jarigen. Die zitten in één ruimte rond een royaal opgezet speel-leerplein. Dit versterkt het leren van elkaar en ondersteunt de doorlopende leerlijn met gedeelde pedagogische doelen.

Er is een ruimtelijke aaneenschakeling van lesruimten waardoor leerlingen van alle leeftijden met elkaar in contact staan. Overal zijn doorkijkjes, vides en overlopen geven zicht op de verdiepingen. De inrichting is strak en rustig, maar ook huiselijk. Kinderen worden er niet door afgeleid of overprikkeld. De lichte kleuren reflecteren bovendien het daglicht waardoor het nergens donker is en de lampen niet snel aan hoeven.
Niet alleen voor de omgeving heeft het bijzondere schuurgebouw een grote meerwaarde, ook de kinderen zijn er blij mee. Net als in een echte schuur met een hooizolder en trappetjes nodigt het gebouw uit om op avontuur te gaan. Spelen tussen de spanten, rennen over de trappen, samen zitten in de nok met uitzicht op het speelerf en de landelijke omgeving.




Indeling
Het lichte gebouw heeft ateliers en pleinen die met elkaar verbonden zijn
De opzet van het gebouw is eenvoudig en helder. Zes gelijke spanten en twee eindspanten verdelen de ruimte in zeven beuken van 6,3 meter. In die maatopzet kon het hele programma zonder verliezen worden ingepast.De spanten zijn zoveel mogelijk in het zicht gelaten. Je ervaart op deze manier het ritme van de regelmatige indeling. Scheidingswanden, schuifdeuren en glaspanelen kunnen worden uitgenomen en elders in het gebouw geplaatst. Zo zijn er bij kleine aanpassingen in het onderwijsconcept geen grote ingrepen nodig. Het gebouw is zijn eigen materialenbank.

Hoewel de nok zeventien meter hoog is, voelt het gebouw kleinschalig aan. Dat komt onder meer door de lage goot aan de lange gevelzijden. Met een hoogte van 2,5 meter zorgt die ervoor dat alles bijna onder handbereik van de kinderen is.
Het speelterrein ligt om het gebouw heen en heeft het karakter van een erf. Naast speeltoestellen zijn er planten en bomen zodat de kinderen ook kennis kunnen maken met alles wat er groeit, bloeit en leeft, en zo het ritme van de seizoenen ervaren.




Het is een gebouw dat de ontwikkeling van kinderen maximaal faciliteert.


De grote glaspui heeft geen zonwering. Dat is niet nodig omdat het drielaags glas het licht via de wanden diffuus verspreidt en de warmte via een luchtbodemwisselaar afvoert en koelt. Dit natuurlijke ‘schoorsteen’ systeem zorgt ervoor dat het binnen nooit te warm wordt. Bovendien vraagt deze toepassing weinig elektriciteit. Omdat er geen zonwerende voorzieningen nodig zijn komt de architectuur ook beter tot z’n recht.
Het gebouw is volgens de hoogste normen geïsoleerd. Het heeft daarnaast eigen pv-panelen, een all-air systeem voor een uitstekende luchtkwaliteit (+CO2 regeling), een warmte-koude opslag en drie grote warmtepompen. Bovendien is het gasloos en niet afhankelijk van fossiele brandstoffen