Kindcentrum De Zeeraket Almere Duin
LerenWaarom is van een kindcentrum een minidorp maken een goed idee?
Kindcentrum De Zeeraket is een uniek minidorp in Almere Duin, een wijk aan het IJmeer met duinen, stranden en bossen. Een kleine nederzetting op een open plek in het bos bestaande uit een basisschool, gymzaal en kinderdagverblijf. Drie in hout opgetrokken ‘schuren’ van verschillende afmetingen aan een organische gevormd plein, perfect passend in deze bosrijke strandomgeving. De locatie nodigde uit om hier niet één gebouw neer te zetten maar drie. Het resultaat is een avontuurlijk en veilig kinderdorp. De kinderen zijn er verbonden met elkaar en de natuur.
De gebouwen staan in een driehoek aan een centraal plein (‘dorpskern’), met de ingangen naar elkaar toe gericht. De basisschool is het grootste bouwwerk in de boskamer. Meanderende paden tussen de gebouwen en de bomen nodigen uit om op verkenning te gaan.
Maas Kristinsson ontwierp de basisschool en de gymzaal, en ontwikkelde samen met andere partijen de uitnodigende buitenruimte. Doordat de gebouwen iets gedraaid en op royale afstand van elkaar liggen is het perspectief steeds anders. Dit maakt het voor kinderen extra avontuurlijk. Overal zijn zichtlijnen en doorkijkjes, ook vanuit de gebouwen waardoor binnen is verweven met buiten.
Het plein en de speelplekken zijn met natuurlijke materialen en planten ingericht, passend bij het bosperceel. De kinderen ervaren er het ritme van de seizoenen en de kringlopen van de natuur. Overal zijn aanleidingen om te spelen en te ontdekken. Zo is de toegangsweg met kiss & ride vormgegeven als een sportveld met rode en gele belijning. Ook de parkeervakken hebben speelse, gekleurde lijnen. De kinderen maken er graag gebruik van en geven het een eigen invulling.
In de bosrand zijn de speelmogelijkheden afgestemd op de natuur. Daar hangen touwkabels en kunnen ze in bomen klimmen.
Het ontwerp voor de school sluit aan bij de onderwijsvisie van De Zeeraket. Daar hoort een duurzaam en slim gebouw bij waarin de samenhang tussen de leerjaren letterlijk zichtbaar is. De relatie tussen leerlingen van de bovenbouw en de peuters is volgens deze visie heel belangrijk. Het interieur van de school heeft daarom veel glazen wanden en doorzichten, het is zo opgezet dat leerlingen altijd met elkaar en de omgeving in verbinding staan.
Al bij binnenkomst valt de transparante sfeer op. Vanuit de glazen entree kijk je dwars door het gebouw heen naar de bomen aan de achterzijde. Dit is het hart van de school waar ouders hun kinderen brengen en halen, waar leerlingen presentaties geven en feestjes worden gevierd.
Aan het eind van de centrale as ligt het transparante speellokaal als een reusachtige kamer en suite. Door de twee grote schuifdeuren open te zetten kan het lokaal bij de entreeruimte worden betrokken.
Het atelier (handvaardigheid) en de grote bibliotheek (45 m2) op de verdieping vormen samen de schakels tussen de leerpleinen aan weerszijden van de centrale ruimte. De groepsruimtes liggen aan de gevelzijde van het gebouw en zijn visueel verbonden met een leerplein waar kinderen meer zelfstandig kunnen leren. Twee loopbruggen verbinden de zestien groepsruimtes die in vier glazen clusters zijn verdeeld. Door het glas is er altijd zicht op elkaar.
De routing in de school is zo gemaakt dat er een ‘achtje’ gelopen kan worden. Bruggetjes en galerijen maken dat de kinderen veel mogelijkheden hebben om op hun plaats te komen - nergens zijn ongewenste kruisingen of kan er oponthoud ontstaan.
De Zeeraket is duurzaam gebouwd met veel natuurlijke materialen. Het heeft een gezond binnenklimaat en is energieneutraal. Alle technische installaties zijn uit het zicht onder het zadeldak ondergebracht. Ze liggen als een huisje in een huis boven de centrale ontvangstruimte. Aan weerszijden van het techniekhuisje zit een glazen dak waardoor er altijd licht in het gebouw valt. De lichtintensiteit werkt als een natuurlijke klok voor de kinderen. De school is met het vele daglicht, transparante wanden, doorzichten, bruggen en pleinen altijd in beweging.
Bijzonder is de esthetische toepassing van de pv-panelen waarmee het dakvlak aan de entreezijde is belegd. Door een speciale verbinding tussen de panelen en de dakroeven is een fraaie integratie van zonnecollectoren en architectuur ontstaan.
Aanpasbaarheid
De school is zijn eigen materialenbank: alleen de dragende elementen zijn blijvend, alle andere onderdelen zoals de wanden zijn eenvoudig weg te halen of te verplaatsen. Zo kan het gebouw steeds weer naar wens worden ingedeeld.